Sveikatai žalingi vaikų įpročiai: kaip saldžiuosius gėrimus pakeisti vandeniu?

„Visus saldžiuosius sulčių, gazuotus gaiviuosius, įvairius pieno gėrimus ar kompotus sudaro 10-12 proc. cukraus. Tai reiškia, kad stiklinė tokio gėrimo turi 25-30 g. cukraus. Verta atkreipti dėmesį, kad dažnai neapsiribojama viena stikline, juk pakuotėje dažnai yra 330 arba 500 ml., o tokį kiekį gėrimo nesunkiai galima suvartoti per vieną kartą“, – teigia Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto (NMVRVI) Maisto rizikos vertinimo skyriaus vedėja Indrė Stoškuvienė.

Norint vaikus apsaugoti nuo saldžių gėrimų keliamos žalos sveikatai, svarbu keisti vaikų įpročius, kad šie vietoj cukraus prisotintų gėrimų rinktųsi vandenį, kurio žmogui kasdien reikia išgerti 1,5-2 litrus.

„Apmaudu, bet vandenį vaikai renkasi kur kas rečiau nei minėtus gėrimus, o vanduo juk būtinas organizmo gyvybinėms funkcijoms palaikyti. Pagrindinės vandens funkcijos organizme yra susijusios su ląstelių gyvybingumu, medžiagų apykaita, maistinių medžiagų pernešimu, kūno temperatūros reguliavimu ir šalinimo funkcijomis“, – kalba specialistė.

Apgavystė etiketėse

Kartais saldintų gėrimų etiketėse rašoma, kad produktas turi net vitaminų, yra saldintas ne cukrumi, bet fruktozės, gliukozės sirupu ar saldikliais. Tokiu būdu sudaromas įspūdis, kad šie produktai gerokai sveikesni, nei yra iš tiesų. Vis dėlto, VšĮ „Tikra mityba“ direktorė Danguolė Gasparavičienė skatina tokiais teiginiais neapsigauti, kadangi minėtos medžiagos taip pat yra pridėtinis cukrus, o vitaminų nauda saldžiuose gėrimuose yra abejotina.

„Jeigu norime, kad mūsų vaikai būtų sveiki, vietoj saldintų gėrimų reikėtų rinktis paprastą vandenį, kurį galima paskaninti šviežiomis uogomis, agurkų griežinėliais ar vaisių gabaliukais“, – sako D. Gasparavičienė ir aiškina, kad ugdymo įstaigose vaikams tiekiamuose gėrimuose cukraus kiekis negali būti didesnis nei 5 g. 100ml/g. gėrimo. Taip pat juose yra draudžiama daugybė skonio stipriklių, dažiklių ar saldiklių, o tai reiškia, kad tokių gėrimų vaikai ugdymo įstaigose tiesiog negauna.

„Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) rekomenduoja, kad cukraus kiekis per dieną vaikams neviršytų 12 g., o suaugusiems 25 g. Be to, kartais girdžiu tėvus sakant, kad šeimoje cukraus nenaudoja, o saldina gėrimus medumi, klevų sirupu, fruktoze. Visgi, tai taip pat yra saldinamoji medžiaga arba, kitaip tariant, pridėtinis cukrus, kurio perteklius nieko gero neduoda“, –  kalba VšĮ ,,Tikra mityba” direktorė.

Vandens nauda

PSO rekomenduoja vidutiniškai per dieną išgerti apie 30 ml/1 kg kūno masės, t. y. jei 5 metų vaikas sveria 20 kg, jis turėtų per dieną išgerti tris stiklines vandens.

Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto specialistai pataria:

  1. Išgerkite stiklinę vandens vos tik atsikėlę iš lovos ryte. Stiklinė vandens puikiai atgaivins.
  2. Visada nešiokitės pripildomą buteliuką vandens. Tam puikiai tiks daugkartinio naudojimo buteliukas ar gertuvė, kurį galėsite vėl pripildyti. Nauda visokeriopa: galėsite atsigerti bet kuriuo momentu, neišlaidausite pirkdami vandenį, o ir į aplinką pateks mažiau panaudotų vienkartinių pakuočių.
  3. Gerkite vandenį, o ne saldžius gėrimus, taip nušausite 2 zuikius: sumažinsite suvartojamą cukraus kiekį ir gausite daugiau organizmui reikalingo vandens.
  4. Kai norisi ko nors užkąsti, išgerkite stiklinę vandens. Tai padės numalšinti alkį.
  5. Turėkite vandens ne tik savo rankinėje, automobilyje, bet ir darbo vietoje.
  6. Galvokite apie tai, kiek vandens šiandien jau išgėrėte – tai padės išgerti jo tiek, kiek reikia.
  7. Mėgaukitės gerdami vandenį!

Siekiant keisti vaikų įpročius, kad šie išgertų pakankamą kiekį vandens ir atsisakytų saldžiųjų gėrimų, ilgalaikis sveikos gyvensenos ugdymo projektas „Sveikatiada“, suteikiantis vaikams žinių ir praktinių įgūdžių apie sveikatą, mitybą ir fizinį aktyvumą, kvietė ugdymo įstaigas jungtis prie „Sveikatiados iššūkio – saldintą gėrimą keičiu į vandenį“. Šis iššūkis vyko vasario ir kovo mėnesiais, o šauniausių konkurso dalyvių laukė kvietimas į iššūkio šventę bei puikūs projekto prizai!

,Sveikatiados iššūkyje – saldintą gėrimą keičiu į vandenį“ dalyvavo Alytaus Vidzgirio progimnazijos, Alytaus Miroslovo gimnazijos, Šiaulių r. Meškuičių gimnazijos Naisių skyrius, Alytaus ,,Volungės“ progimnazijos ir Kauno r. Kulautuvos pagrindinės mokyklos komandos. Šventėje komandos parodė ne tik puikias žinias apie vandenį, įvairias jo būsenas bei naudą organizmui, taip pat įrodė, jog yra tikri vandens mėgėjai ir visad renkasi natūralų vandenį, o ne saldintus ir gazuotus gėrimus.

Šventėje tris prizines vietas iškovojo Kauno r. Kulautuvos pagrindinės mokyklos, Alytaus Vidzgirio progimnazijos ir Alytaus Miroslovo gimnazijos 5-7 klasių komandos! Visos dalyvavusios komandos apdovanotos šventę priminsiančiomis apyrankėmis, gertuvėmis ir vėliavomis, lydintiems mokytojams įteiktos Sveikos mitybos ir fizinio aktyvumo ugdymo metodinės rekomendacijos.

Projektas yra finansiškai remiamas Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo, kurį administruoja LR Sveikatos apsaugos ministerija.

Sveikatai žalingi vaikų įpročiai: kaip saldžiuosius gėrimus pakeisti vandeniu?

„Visus saldžiuosius sulčių, gazuotus gaiviuosius, įvairius pieno gėrimus ar kompotus sudaro 10-12 proc. cukraus. Tai reiškia, kad stiklinė tokio gėrimo turi 25-30 g. cukraus. Verta atkreipti dėmesį, kad dažnai neapsiribojama viena stikline, juk pakuotėje dažnai yra 330 arba 500 ml., o tokį kiekį gėrimo nesunkiai galima suvartoti per vieną kartą“, – teigia Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto (NMVRVI) Maisto rizikos vertinimo skyriaus vedėja Indrė Stoškuvienė.

Norint vaikus apsaugoti nuo saldžių gėrimų keliamos žalos sveikatai, svarbu keisti vaikų įpročius, kad šie vietoj cukraus prisotintų gėrimų rinktųsi vandenį, kurio žmogui kasdien reikia išgerti 1,5-2 litrus.

„Apmaudu, bet vandenį vaikai renkasi kur kas rečiau nei minėtus gėrimus, o vanduo juk būtinas organizmo gyvybinėms funkcijoms palaikyti. Pagrindinės vandens funkcijos organizme yra susijusios su ląstelių gyvybingumu, medžiagų apykaita, maistinių medžiagų pernešimu, kūno temperatūros reguliavimu ir šalinimo funkcijomis“, – kalba specialistė.

Apgavystė etiketėse

Kartais saldintų gėrimų etiketėse rašoma, kad produktas turi net vitaminų, yra saldintas ne cukrumi, bet fruktozės, gliukozės sirupu ar saldikliais. Tokiu būdu sudaromas įspūdis, kad šie produktai gerokai sveikesni, nei yra iš tiesų. Vis dėlto, VšĮ „Tikra mityba“ direktorė Danguolė Gasparavičienė skatina tokiais teiginiais neapsigauti, kadangi minėtos medžiagos taip pat yra pridėtinis cukrus, o vitaminų nauda saldžiuose gėrimuose yra abejotina.

„Jeigu norime, kad mūsų vaikai būtų sveiki, vietoj saldintų gėrimų reikėtų rinktis paprastą vandenį, kurį galima paskaninti šviežiomis uogomis, agurkų griežinėliais ar vaisių gabaliukais“, – sako D. Gasparavičienė ir aiškina, kad ugdymo įstaigose vaikams tiekiamuose gėrimuose cukraus kiekis negali būti didesnis nei 5 g. 100ml/g. gėrimo. Taip pat juose yra draudžiama daugybė skonio stipriklių, dažiklių ar saldiklių, o tai reiškia, kad tokių gėrimų vaikai ugdymo įstaigose tiesiog negauna.

„Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) rekomenduoja, kad cukraus kiekis per dieną vaikams neviršytų 12 g., o suaugusiems 25 g. Be to, kartais girdžiu tėvus sakant, kad šeimoje cukraus nenaudoja, o saldina gėrimus medumi, klevų sirupu, fruktoze. Visgi, tai taip pat yra saldinamoji medžiaga arba, kitaip tariant, pridėtinis cukrus, kurio perteklius nieko gero neduoda“, –  kalba VšĮ ,,Tikra mityba” direktorė.

Vandens nauda

PSO rekomenduoja vidutiniškai per dieną išgerti apie 30 ml/1 kg kūno masės, t. y. jei 5 metų vaikas sveria 20 kg, jis turėtų per dieną išgerti tris stiklines vandens.

Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto specialistai pataria:

  1. Išgerkite stiklinę vandens vos tik atsikėlę iš lovos ryte. Stiklinė vandens puikiai atgaivins.
  2. Visada nešiokitės pripildomą buteliuką vandens. Tam puikiai tiks daugkartinio naudojimo buteliukas ar gertuvė, kurį galėsite vėl pripildyti. Nauda visokeriopa: galėsite atsigerti bet kuriuo momentu, neišlaidausite pirkdami vandenį, o ir į aplinką pateks mažiau panaudotų vienkartinių pakuočių.
  3. Gerkite vandenį, o ne saldžius gėrimus, taip nušausite 2 zuikius: sumažinsite suvartojamą cukraus kiekį ir gausite daugiau organizmui reikalingo vandens.
  4. Kai norisi ko nors užkąsti, išgerkite stiklinę vandens. Tai padės numalšinti alkį.
  5. Turėkite vandens ne tik savo rankinėje, automobilyje, bet ir darbo vietoje.
  6. Galvokite apie tai, kiek vandens šiandien jau išgėrėte – tai padės išgerti jo tiek, kiek reikia.
  7. Mėgaukitės gerdami vandenį!

Siekiant keisti vaikų įpročius, kad šie išgertų pakankamą kiekį vandens ir atsisakytų saldžiųjų gėrimų, ilgalaikis sveikos gyvensenos ugdymo projektas „Sveikatiada“, suteikiantis vaikams žinių ir praktinių įgūdžių apie sveikatą, mitybą ir fizinį aktyvumą, kvietė ugdymo įstaigas jungtis prie „Sveikatiados iššūkio – saldintą gėrimą keičiu į vandenį“. Šis iššūkis vyko vasario ir kovo mėnesiais, o šauniausių konkurso dalyvių laukė kvietimas į iššūkio šventę bei puikūs projekto prizai!

,Sveikatiados iššūkyje – saldintą gėrimą keičiu į vandenį“ dalyvavo Alytaus Vidzgirio progimnazijos, Alytaus Miroslovo gimnazijos, Šiaulių r. Meškuičių gimnazijos Naisių skyrius, Alytaus ,,Volungės“ progimnazijos ir Kauno r. Kulautuvos pagrindinės mokyklos komandos. Šventėje komandos parodė ne tik puikias žinias apie vandenį, įvairias jo būsenas bei naudą organizmui, taip pat įrodė, jog yra tikri vandens mėgėjai ir visad renkasi natūralų vandenį, o ne saldintus ir gazuotus gėrimus.

Šventėje tris prizines vietas iškovojo Kauno r. Kulautuvos pagrindinės mokyklos, Alytaus Vidzgirio progimnazijos ir Alytaus Miroslovo gimnazijos 5-7 klasių komandos! Visos dalyvavusios komandos apdovanotos šventę priminsiančiomis apyrankėmis, gertuvėmis ir vėliavomis, lydintiems mokytojams įteiktos Sveikos mitybos ir fizinio aktyvumo ugdymo metodinės rekomendacijos.

Projektas yra finansiškai remiamas Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo, kurį administruoja LR Sveikatos apsaugos ministerija.